چگونه یک سیستم معاملاتی یا استراتژی معاملاتی ایجاد کنیم؟
استراتژی معاملاتی را چگونه باید بسازیم؟ در مقاله قبلی در رابطه با نحوه ساخت یک پلن معاملاتی صحبت کردم و به صورت کامل در رابطه با نوشتن یک پلن معاملاتی صحبت کردم که شما بدانید چگونه شخصیتی دارید و چه نوع معامله ای برای شما با چه چشم اندازی مناسب است.
در رابطه با پلن معاملاتی اگر هنوز احساس می کنید نیاز به آموزش بیشتر دارید و یا مقاله آن را نخوانده اید می توانید ویدئو آموزش طراحی پلن معاملاتی ما را نیز ببینید.
استراتژی معاملاتی ( سیستم معاملاتی) یک سیستم مکانیکی است!
من به آن یک سیستم مکانیکی می گویم چون باید صرفنظر از اتفاقاتی که در بازار رخ می دهد و بدور از هرگونه احساساتی با سیگنالی که سیستم ما می دهد وارد یک ترید(معامله) شویم و یا از آن خارج شویم.
اگر در گوگل و یا اینستاگرام جستجو کنید می بینید که هزاران استراتژی معاملاتی وجود دارد که ادعا می کنند شما با این سیستم معاملاتی (استراتژی معاملاتی) می توانید هزاران دلار درآمد داشته باشید. ولی در عمل هیچکدام از آنها برای شما پولسازی نمی کنند و اگر ریالی بابت آنها هزینه کنید باید بدانید که پولتان را دوره ریخته اید.
من برای این صحبتم 3 دلیل دارم :
دلیل شماره 1 از ناکارآمدی این نوع استراتژی معاملاتی:
البته نه اینکه این استراتژی های معاملاتی کارآمد نیستند اما در مورد همه آنها فقط یک چیز وجود دارد که شما را از رسیدن به پول و تبدیل شدن به یک معامله گر باز می دارد و آن چیزی نیست جز نظم و انضباط در معامله گری و اجرای صحیح آن سیستم و استراتژی معاملاتی.
” تنها انضباط در اجرای یک سیستم معاملاتی شما را به یک معامله گر موفق و پولساز تبدیل می کند“
دلیل شماره 2 از ناکارآمدی این نوع استراتژی معاملاتی:
بجای اینکه شما بخواهید مبالغ دلاری یا ریالی زیادی را برای خرید این سیستم های معاملاتی (استراتژی معاملاتی) هدر بدهید باید بدانید که خودتان نیز می توانید براحتی یک استراتژی معاملاتی سود ساز ایجاد کنید آنهم رایگان و پولی را که می خواهید بابت آن پرداخت کنید برای معاملاتی و سود آوری و زندگی خودتان هزینه کنید. و یا پس اندازش کنید.
دلیل شماره 3 از ناکارآمدی این نوع استراتژی معاملاتی:
ساخت این سیستم معاملاتی سخت نیست چیزی که سخت است پیروی از آن برای توسعه دادن و بهینه کردن آن برای شخص شما و متناسب کردن آن با روحیات شماست. چون هزاران عنوان برای خرید و فروش این استراتژی های معاملاتی وجود دارد.
اما در مورد آموزش به شما برای ایجاد و توسعه آن خیلی مطالب کمی وجود دارد. که البته من در این مقاله و مقالات آینده این موضوع را به صورت کامل به شما آموزش خواهم داد.
اهداف یک استراتژی معاملاتی چیست؟
یک سیستم معاملاتی قطعا این هدف را ندارد که شما را یک شبه به میلیون ها تومان یا دلار پول برساند پس اگر در چنین فکری هستید همین حالا دیدگاه تان را عوض کنید و به 2 هدف مهم زیر توجه کنید که معنا و مفهوم یک استراتژی معاملاتی را می سازند:
1- سیستم معاملاتی شما باید بتواند موقعیت های معاملاتی را به سرعت برای شما سیگنال کند
2- سیستم معاملاتی شما باید بتواند شما را از موقعیت های معاملاتی اشتباه و سیگنال اشتباه دور کند
نکته مهمی که وجود دارد این است که بالانس کردن 2 هدف بالا در استراتژی معاملاتی دشوار ترین بخش کار است که نیاز به تمرین و مهارت دارد و آرام آرام برای شما هویدا می شود. چرا که:
این 2 هدف در تعارض با هم هستند یعنی اگر سیستم شما خیلی زود شما را وارد معامله کند می تواند سیگنال های اشتباه زیادی تولید کند و اگر برای جلوگیری از ضرر خیلی محتاط باشد و دیر سیگنال بدهد خوب ممکن است موقعیت های زیادی را شما از دست بدهید و یا دیر وارد معامله شوید. (این مقاله توسط سایت شکارچی(www.markethumter.ir) بازار تهیه شده است)
“وظیفه شما به عنوان یک معامله گر بالانس کردن 2 هدف بالا برای استراتژی معاملاتی خودتان است و این کاملا شخصی است و با روحیات شما و یا هر فردی می تواند متفاوت باشد.”
6 قدم برای طراحی استراتژی معاملاتی که باید بردارید!
حالا وقتش شده که سیستم معاملاتی یا همان استراتژی معاملاتی تان را در 6 مرحله و به ترتیب که برایتان در زیر ذکر کرده ام طراحی کنید:
1- قدم اول: زمان بندی چارت و معاملات (تایم فریم)
اول از همه شما باید بدانید که چه نوع معامله گری هستید و کدام زمانبندی چارت (تایم فریم) برای شما مناسب است. آیا شما اسکلپر هستید یا سویینگ تریدر و یا معاملاتی روزانه و یا هفتگی انجام می دهید.
آیا می خواهید در چند تایم فریم چارت را بررسی کنید و وارد معامله شوید و یا تک تایم فریم کار کنید؟
این مورد رابطه مستقیمی با تعداد معاملات شما و سیگنال های که سیستم معاملاتی شما می دهد دارد پس باید با دقت این موضوع را براساس پلن معاملاتی و روحیه خودتان مشخص کنید.
2- قدم دوم: تعیین اندیکاتوری که روند را برای شما مشخص می کند
حالا شما باید ببنید با چه اندیکاتور و یا سیستمی می توانید به راحتی روند موجود در بازار را در آن چارت زمانی دلخواه تان مشخص کنید. اندیکاتورها و سیستم های زیادی وجود دارد مانند مووینگ اوریج ها، ایچیموکو، امواج الیوت و …
شما باید متناسب با آموزشهایی که دیده اید این مورد را برای خود مشخص کنید.
3- قدم سوم: تعیین اندیکاتور که روند را برای شما تایید کند
حالا لازم است شما اندیکاتور یا سیستم دومی داشته باشید که روندی را که در اندیکاتور اول برای شما مشخص کرده است تایید کند و به شما نشان دهد که احتمال وقوع این روند بالاست و شما می توانید با دلایل مناسب وارد معامله شوید. از این اندیکاتور های می توانم RSI ، CCI ،MACD و …. را مثال بزنم این های می توانند تایید دوم روند را به شما بدهند.
4- قدم چهارم: تعیین میزان ریسک تان است
شما باید مشخص کنید که حاضرید در هر معامله چقدر پول از دست بدهید و برای میزان ریسک تان یک مقدار درصد یا مبلغ پول مشخص کنید که این نیز کاملا براساس روحیات هر فردی می تواند متفاوت باشد.
5- قدم پنجم: تعیین نقاط ورود و خروج شماست
حالا باید مشخص کنید براساس آموزشهایی که دیده اید و اندیکاتور و یا سیستمی که استفاده می کنید درست ترین و بهینه ترین نقطه ورود شما در کجاست مثلا بعد از شکسته یک الگوی خاص و بسته شدن یک کندل به صورت قطعی وارد شوید و حتی در صورتی که کندل هنوز بسته نشده است نیز شما اجازه ورود دارید؟
پس از آن مطابق با همان آموزش ها و سیستم باید نقطه خروجتان از معامله را هم مشخص کنید این نقطه خروج 2 بخش دارد:
- وقتی وارد سود شدید کجا از معامله خارج شوید و جلوی طمع خود را بگیرید
- وقتی وارد ضرر شدید کجا از معامله خارج شوید و جلوی ضرر بیشتر را بگیرید
6- قدم ششم: نوشتن استراتژی معاملاتی و عمل کردن مو به مو به آن است
مهمترین قدم یک معامله گر همین قدم ششم است و همین قدم و نکته بزرگترین عاملی است که معامله گر موفق را از معامله گر ناموفق جدا می کند و شما را در دسته برنده ها و یا بازنده ها قرار می دهد.
نظم و انضباط و پیروی از دستوراتی که خودتان برای خودتان و کسب و کار معامله گری خودتان نوشته اید بزرگترین برگ برنده شما در بازی بازار است.
بهترین سیستم های دنیا تا وقتی شما قدم به قدم از آنها پیروی نکنید کار نخواهند کرد و شما را موفق نمی کنند. (این مقاله توسط سایت شکارچی(www.markethumter.ir) بازار تهیه شده است)
” ساده ترین استراتژی معاملاتی که قدم به قدم اجرا شود شما را در بلند مدت به موفقیت می رساند“
چگونه استراتژی معاملاتی خودم را تست کنم؟
استراتژی معاملاتی یا سیستم معاملاتی خودتان را نوشتید؟ حالا نوبت تست آن شده است، شما باید بفهمید که اساسا آیا چیزی که شما نوشته اید آیا کار می کند؟ و قرار است چقدر به شما سود برساند؟
برای تست استراتژی معاملاتی می توانید از 4 راه کار که در زیر برای شما شرح داده ام استفاده کنید:
1- نرم افزار های بک تست گیری:
نرم افزارهایی وجود دارد که شما می توانید براساس گذشته بازار چارت را شبیه سازی کنید و با دیدن کندل های مطابق با سیستم معاملاتی (استراتژی معاملاتی) خودتان اقدام به خرید و فروش کنید و آن را مو به مو تست کنید و از صحت عملکرد آن مطمئن شوید
از این نرم افزار ها می توانم به نرم افزارهایی مانند:
- اکسپرت Soft4Fx Forex Simulator که بر روی نرم افزار متاتریدر نصب می شود نام ببرم که آموزش کامل استفاده از آن را می توانید در این لینک به همراه نسخه رایگان ببینید.
- نرم افزار AdvanceGet نسخه 8 و 9
- نرم افزار Forex Simulator
2- قسمت استراتژی تستر نرم افزار متاتریدر:
- در نرم افزار متا تریدر 4و 5 در منوی View بخشی به عنوان استراتژی تستر قرار دارد که می توانید از آن استفاده کنید.
- یا چارت را به عقب برده و با دکمه F12 کندل به کندل چارت را جلو ببرید و به صورت چشمی استراتژی معاملاتی خود را چک و بررسی کنید
3- حساب دمو در بروکرها:
می توانید در بروکر و یا کارگزاری مورد نظر خود حساب دمو باز کنید و با یک اعتبار مجازی استراتژی خود را در بازار و شرایط واقعی تست کنید. هرچند حتما باید برای تمرین بعد از بک تست گیری به هر یک از روشهای بالا باز هم این روش را برای حداقل 50 تا 100 معامله انجام دهید تا کاملا به استراتژی خود مسلط شوید.
عیب روش بالا در این است که کمی زمان بر می شود اما همین موضوع حسن آن نیز محسوب می شود چون نشان می دهد که شما در زمان واقعی بازار نیز آیا حوصله اجرای آن را دارید یا نه؟ آیا آن را درست اجرا می کنید یا نه؟
4- وب سایت Tradingview.com:
- قابلیت اول این سایت این است که می توانید اطلاعات گذشته بازار را ببینید و به صورت چشمی استراتژی معاملاتی خود را تست کنید.
- قابلیت دوم آن که برای نسخه پولی و یا رایگان 30 روزه آن فعال است این موضوع است که می توانید چارت را به گذشته ببرید و از هر جایی که خواستید برش زده و تا رسیدن به لحظه حال بازار قیمتها و نمودار را شبیه سازی کنید و استراتژی معاملاتی خود را مانند مورد شماره 1 بک تست بگیرید.(این مقاله توسط سایت شکارچی(www.markethumter.ir) بازار تهیه شده است)
چه زمانی استراتژی معاملاتی خودم را اجرایی کنم؟
برای اجرای واقعی استراتژی معاملاتی تان پیشنهاد من این است که حداقل برای 2 ماه یا 100 معامله از حساب واقعی استفاده کنید ولی با این شرط که کمترین حجم معامله ممکنه مثلا 0.01 لات را مطابق با استراتژی معاملاتی تان انتخاب کنید و با آن وارد معامله شوید.
این موضوع به شما کمک می کند که چون دیگر پول واقعی شما درگیر است دقیقا و مو به مو استراتژی معاملاتی تان را با پوست و گوشت حس کنید.
سپس اگر از اجرای درست و سودساز بودن سیستم معاملاتی خود از لحاظ بحث های مدیریت سرمایه ای مطمئن شدید، باید بگویم که شما موفق شده اید یک استراتژی معاملاتی سود ساز را کاملا مطابق با شخصیت خود طراحی کنید و حالا دیگر وقت آن است که سرمایه اصلی خود را وارد کار کرده و به کسب درآمد از آن بپردازید.
آیا این پایان کار یک استراتژی معاملاتی است؟
قطعا خیر! چون تازه این اول کار است و شما باید قدم به قدم استراتژی معاملاتی خود را بهبود دهید و شاخص های درآمدی و ضرر دهید آن را بهبود بخشید.
در مقالهی بعدی در رابطه با نقاط ورود و خروج و همچنین نحوه تعیین تایم فریم و همچنین قدم مهم بعدی برای ساخت یک ژورنال معاملاتی دقیق و منسجم که می تواند شما را در بهبود شاخص های استراتژی معاملاتی تان یاری دهد صحبت خواهم کرد.
اگر از این مقاله و آموزش آن لذت بردید لطفا این مقاله و سایت ما را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
نظرات